Különleges érzés egy projekt első napján odaülni a tervezőasztalhoz és öröm lekapcsolni az irodában a villanyt egy projektzárás végén. Ami a kettő között történik, az gyakran sok éven át tartó munka, tervezés, újratervezés, találkozók, egyeztetések, álmos hétfők, fáradt péntekek, nagy ötletek, még egy utolsó tervmódosítás vagy csak egyszerűen: munkanapok a TSPC irodáiban. Az Under Construction sorozat ezekbe a végigdolgozott hétköznapokba szeretne bepillantást engedni egy munkatárs megszólításával – csak három rövid kérdés, pont annyi, amennyi egy kávészünetbe belefér.
Ma Fekete Attila szenior építész tervezővel a Millenáris Széllkapu park projekt kapcsán beszélgettünk.
Attila, melyik projekten dolgozol?
Közel három éve a Millenáris Széllkapu közpark, közösségi tér és mélygarázs projekt tervezésében veszek részt. Jelenleg az építéskivitelezési fázis befejező szakaszában a kivitelezést segítő tervezésben tevékenykedem.
Miért izgalmas neked (személy szerint) ez a projekt?
A Széllkapu az első olyan projektem, ahol egyben tervezői művezetés feladatkört is ellátok. Nagyrészt emiatt is a korábbi tapasztalataimhoz képest sokkal mélyebben belelátok a kivitelezői gondolkodásmódba.
A kivitelezés alatti tervezés mindig új kihívás elé állítja a tervezőt. Izgalmas bármilyen okból úgy segíteni a kivitelezést, hogy közben igazodjunk egyrészt a korábbi jóváhagyott műszaki dokumentációhoz – beleértve az összes szakági tervet -, másrészt az adott esetben már megépített szerkezetekhez, mindezt rekordidő alatt megtéve. Ez egy nagyfokú együttműködőkészséget és alkalmazkodóképességet igényel minden fél részéről.
Milyen különleges megoldásokat szállít a TSPC ebben a projektben?
A tervezési folyamat alatt a legfőbb szempont az volt, hogy a végeredmény egy pihenésre, kikapcsolódásra alkalmas zöldpark legyen a városi szövetben, mintegy megújítása és bővítése a jelenleg is igen népszerű Millenáris 1 parknak. Éppen ezért az épített elemek többségének célja is e végeredmény kiszolgálása.
Az egyik különleges megoldás ebben a projektben a homlokzati és támfalrendszerek kialakításában rejlik, mely jelentős védelmet biztosít a park számára a környező utcák forgalmának zajterhelésétől és a légszennyezéstől. Ezt tovább erősíti az új Fény utca kialakítása egy föld alá süllyesztett közúti aluljáró műtárgy segítségével, amely lehetőséget biztosít a két parkrész teljes, gépjárműforgalomtól elzárt gyalogos összekapcsolására.
A másik különlegesség egy térfelszíni háromszintes, 240 méter hosszú növénnyel futtatott acélszerkezetű nyitott műtárgy, melyet egy függőkertként is értelmezhetünk, a park vertikális kiterjesztése. A szintek között a látogató igazán izgalmas térélmény részese lehet, kollégáimmal ezt már „félkész” állapotban is megtapasztaltuk.