Új kerékpárutakkal gazdagodik Zala megye, a tervezési feladatot a TSPC Kft. szakemberei végzik. Geri Péter út- és közlekedéstervezési csoportvezetővel beszélgettünk a hiánypótló kerékpárút tervezési folyamatáról, nyomvonal-kijelölésről és fenntartható szemléletről.
Milyen kerékpáút készül Zala megyében?
A feladatunk Teskánd belterület és Zalaegerszeg belterület közötti kerékpárút tervezése, két meglévő kerékpárút összekötése, illetve az Andráshidai leágazás előkészítése volt. A tervezett kerékpárút kapcsolódik a Teskánd mellett futó kerékpárút és a Zalaegerszeg belterületén elhelyezkedő elválasztott gyalog- és kerékpárút nyomvonalához, valamint kapcsolatot biztosít Andráshida és Ebergény városrészekkel egyaránt.
A tervezett kerékpáros létesítmény négy szakaszból áll: a Teskánd – Zalaegerszeg ágból, mely szelvényezés szerinti hossza 3467 m, valamint három kapcsolódó nyomvonalból: a Teskánd északnyugati ág: 183 m, az andráshidai ág: 326 m, míg az ebergényi ág: 149 m.
Milyen megoldásokat szállított a TSPC a projekt során?
Elkészíttettük a tervezett nyomvonal részletes geodéziai felmérését és beszereztük a közmű-adatokat. Ezen kívül pályaszerkezetfeltárást és talajmechanikai vizsgálatot végeztünk és két új hidat terveztünk.
Tervezési szempont volt a költséghatékony és biztonságos kerékpárösszeköttetés kialakítása, kétirányú kerékpárút kialakítása külterületi szakaszokon külön nyomvonalon, belterületi szakaszon egyesített gyalogos nyomvonalon. A feladat összetettségét növelte a betervezett két új híd, a közmű kiváltások tervezése, illetve az, hogy egy vasútvonal-keresztezés található a tervezett szakaszon.
Milyen volt a közlekedési helyzet eddig, milyen pluszt nyújt a bicikliút?
Zala megye ezen részén jelenleg nincs lehetőség biztonságos kerékpáros közlekedésre. A kerékpározni kívánó emberek most vagy a járdán szabálytalanul, vagy a forgalmas főút mellett tudnak haladni, illetve a környező utcákban nagy kerülővel közlekedhetnek. A tervezési program szerinti kialakítás megteremti a biztonságos lehetőséget az optimális nyomvonalon a két település között.
Kerékpárutat általában aszfaltburkolattal készítenek a könnyebb üzemeltetés érdekében. Jellemzően kerékpárforgalmi terhelés, tehát típuspályaszerkezetet tervezünk be szabvány és talajmechanikai szakvélemény alapján (általában zúzottkövet alkalmazunk alaprétegnek). Ott, ahol megjelenik a gépjárműforgalom, azzal is számolunk, komolyabb alépítménnyel (beton, vagy CKT).
A behajtásgátló forgalomterelő korlát célja, hogy gépjárművel ne hajtsanak fel a kerékpárútra. A KRESZ szerint segédmotoros kerékpárral szabad közlekedni kerékpárúton amennyiben KRESZ tábla nem tiltja. Kerékáros átvezetéseknél sárga villogókat helyeztünk el járműveknek, hogy külön felhívjuk a figyelmet a kerékpáros közlekedőkre.
Miért fontos a fenntartható szemléletű kerékpárút tervezés?
Fontos a fenntartható jövő érekében a minél zöldebb környezet kialakítása. Ez a kerékpárutakon még fontosabb is, tekintve sport és szabadidőértéke is lehet ennek az utazásnak, így a természetközeli, zöldebb környezet jó hatással lehet a közlekedők pszichéjére is.
Külterületen és belterületen is úgy igyekeztünk alakítani a nyomvonalat, hogy az út menti fákat csak a legszükségesebb esetben kelljen kivágni. A Natura 2000-es területeken kitiltottuk a segédmotorosokat a kerékpárútról.
Tervezésnél javasolt a környezeti klímát kedvelő, könnyen üzemeltethető növényeket alkalmazni. A Natura 2000-es ökológia védőterületeken csak akkor tervezhetünk közlekedési létesítményt, ha környezetvédelmi hatástanulmány készül a tervre, mely igazolja a védett környezettre tett minimális hatást. Ezeket a szempontokat végig prioritásként kezeltük a tervezési folyamatban, összhangban a TSPC fenntarthatósági alapelveivel.
Megrendelő: Zala Megyei Önkormányzat
Közművek: TSPC Kft.
Hírközlési hálózatok: MET-NET Kft.
Geodéziai felmérés: TSPC Kft.