LIPICAI LOVASKÖZPONT, SZILVÁSVÁRAD
Két ütemben, 2016 novemberében és 2018 augusztusában adták át a szilvásváradi Lipicai Lovasközpont felújított épületegyüttesét, melynek során a generáltervezés a TSPC Kft. feladata volt. A kivitelezés és a tervezés meglévő engedélyes tervek alapján zajlott, a nyertes kivitelező konzorcium megbízásából a TSPC feladata volt a változtatások és kiviteli tervek generáltervezése. A kivitelezést a Mészáros és Mészáros Kft. és az EUROCampus Kft. végezték, magas minőségben.
Szilvásvárad hagyományos helyszín a lovaséletben, az Állami Ménesgazdaság ezen területén rendezték például az 1984-es lovas világbajnokságot. A Kincsem Program területre vonatkozó fejlesztési terve azt a célt tűzte ki, hogy az azóta erősen elavulttá vált lovaspályákat és a hozzájuk tartozó épületegységeket egy átfogó koncepció keretében, kibővített funkciókkal újítsák meg. A munkafolyamat komplex látásmódot, nagyívű tervezést és a legmagasabb szintű mérnöki munkát igényelt.
Az első ütemben a fedeles lovarda épülete született újjá. Az épületkomplexum három jól elhatárolható egységre oszlik: versenypálya előcsarnokkal, bemelegítő pálya (régi lovarda) és gazdasági szárny. Az egykori lovardaépület első 7 keretállása teljesen elbontásra került, majd ebből 6 db a déli oldalon újraépült. A meglévő épületre merőlegesen, K-NY-i irányba épült fel az új versenylovarda szárny, amely magába foglalja a közel 750 fős lelátót és a 21×70 m-es versenypályát. Az új versenylovarda tömbjéhez csatlakozik az előcsarnok és a jegypénztár alacsonyabb épülettömbje, csökkentve ezzel az épület erőteljes megjelenését. Mindkét épületszárnyban négyévszakos pályaszerkezetű lovas sportpálya épült. A két épület találkozásánál a közlekedőfolyosó felett épült fel a zsűrihelyiség, amely mindkét fedett pályára rálát. A közlekedőfolyosó K-i oldalán csatlakozik az épülethez a 15 lovas bokszot magába foglaló istállóépület, amely az idegenforgalom elől rejtve marad, a gazdasági funkciókat pedig megfelelően tudja kiszolgálni.
A projekt terület nyugati részén multifunkcionális rendezvénytér készült, amely magába foglalja az 53 db lovas kamionparkolót, valamint lehetővé teszi 240 db mobil lovasboksz elhelyezését, és az átépítésre került akkreditációs épületet. A rendezvényterület alkalmas egyéb helyi rendezvény kiszolgálására is. A meglévő Szalajka utcát reprezentatív sétálóutcává alakították át, amely összeköti a fedeles lovarda előtti parkolót a kisvasút állomásával.
A TSPC munkájának második ütemében készült el a stadion és a kiszolgáló épületek. A tervezéssel érintett ingatlanon helyezkedett el az egykori szabadtéri lovaspálya a tereplejtésre illesztett nézőtéri padsorokkal. A fejlesztés során az elszórt épületekből a versenyiroda épülete bővítésre, a zsűritorony felújításra került. A meglévő lovaspálya helyén egy 80×120 m nagyságú szabadtéri négyévszakos pályaszerkezetű lovaspálya épült, amelyet közvetlenül É-D-i irányú, U alakú, 80/40 cm-es lépcsős kialakítású, 15 sorban több, mint 6500 nézőnek helyt adó lelátószerkezet vesz körbe. A lelátók alatt a közönségforgalmi funkciók kaptak helyet, a Szalajka utca felöli oldalon a lelátó szerkezet elé étterem és diszponibilis épületszárnyakat magába foglaló hármas tagolású épületek készültek. A központi lovas pályához szorosan kapcsolódik egy rámparendszeren keresztül a 60×114 m-es négyévszakos pályaszerkezetű bemelegítő lovas pálya. A két pálya között aszfaltos szerviz út található, amely a két pálya megközelítését és a gazdasági forgalmat segíti elő a fedeles lovarda és a felső rendezvény terület között. Ez a terület a nézőforgalom elől elzárt terület.
A nézők két irányból közelíthetik meg az épületet: az északkeleti díszburkolatú tér felől, amely a Szalajka utca kezdő pontja, vagy a nyugati oldalra tervezett (VIP) parkoló felől. A nézők a parkoló felől 3 db rámpa segítségével juthatnak a tribünre, amelynek 2, 4-es és VIP szektora fedett kialakítású. A Szalajka utca felől található a jegypénztár, innen közelíthető meg a lelátó alatti kerengő, a szektorok, valamint a lelátó alatti helyiségek (mosdó blokkok, büfék, raktárak). A stadion keleti oldala elé tervezett diszponibilis épületeket és a tervezett nyilvános mosdót a Szalajka utcához csatlakozó sávos kialakítású járdákon lehet megközelíteni.
A fejlesztés keretében a TSPC szakemberei a versenyiroda és a zsűritorony megújításával is foglalkoztak. A meglévő versenyiroda-épület földszint + emeletes, a meglévő hozzátoldott földszintes vizesblokk időszakosan hasonló funkcióval üzemelt. A meglévő épület déli irányban kibővült a kétszintes épület metszeti kontúrját követő épületrésszel. Az építtetői igényeknek megfelelően a zsűritorony eredeti funkciója megmaradt, az épület teljeskörű felújítást kapott. A meglévő zsűritorony felújítása során az épület külső és belső nyílászárói lecserélésre kerültek, belső válaszfalai elbontásra kerültek, a meglévő vizesblokk szintén elbontásra került az aljzattal együtt. Az épület külső karakterét meghatározó fa lambéria burkolata és faszerkezetű virágos ládái elbontásra kerültek, helyükre az eredetivel megegyező új faszerkezet került beépítésre.
Az Állami Ménesgazdaság a sikeres projektzárás után hatezer néző előtt, látványos megnyitóünnepségen vette birtokba a Lovasközpontot, ahol magas szintű szakmai munka keretében lótenyésztéssel, kiállítások- és vásárok szervezésével és lebonyolításával, lovas oktatással és versenyfelkészítéssel is foglalkoznak. A lovaslétesítmény turisztikai célokat is szolgál és alkalmas a legszigorúbb szabályú világversenyek megrendezésére is.
fotó: Palkó György
felelős tervező: Kádár Mihály
projektvezető építész: Faltusz Csaba
munkatársak: Vezér-Vereb Éva, Bán Márton, Gönye Péter, Hitró Enikő, Kovács Dóra Judit, Lakomcsik Attila, Parai Zoltán, Szalai Dóra, Szente Zoltán, Vörös Eszter Veronika