Átadták a Parlament közelében, a Kossuth téren található Szabad György Irodaházat, ismert nevén MTESZ-székházat. A projektlebonyolítást és a műszaki ellenőrzést a TSPC és partnere, az ECO-TEC Kft. végezték, a projektvezető Svába Szilárd volt.
A MTESZ-székház közel tizenegyezer négyzetméteren az Országgyűlés Hivatalának háromszáz munkatársának nyújt majd nívós munkakörnyezetet. Ahogy a Magyar Építők korábban megjelent cikke részletezi, az 1970-ben épült székházat a tervek szerint szerették volna megtartani, ám a tartószerkezet állapota miatt inkább a teljes bontás és az újraépítés mellett döntött a megrendelő. Az iroda egybeépült a Kossuth téri metró felszíni csarnokával, a metró közelsége és a műemléki környezet komoly szakmai kihívásokat jelentett. Az épület több különleges megoldást rejt, ilyen többek között a Parlamentet a székházzal összekötő alagút.
Rövid interjúnkban a TSPC partnerének, az ECO-TEC Kft. munkatársát, Svába Szilárd projektvezetőt kérdeztük a kihívásokról és eredményekről.
Szilárd, mi volt az Önök feladata a projektben?
A TSPC és az ECO-TEC Kft. feladata a komplett lebonyolítás és műszaki ellenőrzés.
Milyen kihívást jelentett a műemléki környezet és a működő metróhoz való közelség?
A műemléki környezet, tekintettel a Nemzet Főteréhez való kapcsolatra, különös odafigyelést igényelt mind a terveztetés, mind a kivitelezés során. A műemléki környezetbe való építészeti illeszkedést prioritásként kellett kezelni. A működő metró melletti építkezés szintén különleges körülmény volt.
Milyen különleges megoldásokat alkalmaztak az épületen?
A közeli metró miatt korlátozott lehetőség volt az alapozások megerősítésére, ezért a homlokzati kőburkolat súlya erősen behatárolt volt, ezt figyelembe kellett vennie minden projekten dolgozó partnernek. Ez a tényező indokolta, hogy bizonyos helyeken üreges kőszerkezetek készültek, amelyek rögzítése nagy odafigyelést igényelt.
Említene még néhány érdekességet?
Izgalmas kérdés volt a Parlamentet a MTESZ-székházzal összekötő alagút is: az előregyártott elemekből készült alagút építése nyíltárkos technológiával készült, ennek a szigetelése is különleges kihívást jelentett. Ez az alagút keresztezi a villamosvágányt, ezért az alagútra ható rezgéseket csillapítani kellett speciális rezgéscsillapító szerkezetekkel.Végül, komoly kihívás volt a parlamenti építkezés során a műemléki és új szerkezetek csatlakozásai, illetve a gőzfűtés rekonstrukciója.
Tervező: Uvaterv Zrt. és Vadász és Társai Építőművész Kft.
Kivitelező: Market Zrt.
Projektlebonyolítás és műszaki ellenőrzés: TSPC és ECO-TEC Kft.
Műszaki ellenőrzés: Kádár Mihály – TSPC; Schulcz Andrea
ECO-TEC Kft.
Szunyogh Ferenc üzletági igazgató
Svába Szilárd projektvezető
Horváth Zoltán műszaki ellenőr
Nyári Virág projektadminisztrátor